Training 'Identiteitsontwikkeling en de invloed van grensoverschrijdend gedrag'

Vertrouwenspersonen, jeugd(bege)leiders, trainers/coaches
Max 15 deelnemers | Trainer: Peter Fijbes | Open inschrijving & Incompany

Kinderen, jongeren en adolescenten zijn volop in ontwikkeling, zowel lichamelijk als geestelijk. Dat maakt hen extra kwetsbaar wanneer zij richtpunt worden van grensoverschrijdend gedrag. Bijvoorbeeld op school, op de sportclub of op andere plekken buiten direct ouderlijk toezicht. Juist omdat deze groep volop in ontwikkeling is kan gedrag eerder -of anders- ervaren worden als grensoverschrijdend of kwetsend. Bovendien kan het andere, en (nog) meer impactvolle gevolgen dan bij volwassenen.

Waarom?

Goede (professionele) begeleiding kan juist een grote bijdrage leveren aan de identiteitsontwikkeling en de lichamelijke en geestelijke vorming van deze groep. Ben jij je bewust wanneer die begeleiding tekort schiet, of juist dik in orde is? En kun jij onderscheiden welke invloed grensoverschrijdend  gedrag heeft op kinderen en adolescenten? Deze training geeft je hier de handvatten voor.

In deze training leer je:

✅ Wat identiteitsontwikkeling inhoudt en wat hieraan bijdraagt
✅ Wat levensfasen zijn en waarom deze van belangrijk zijn in identiteitsontwikkeling
✅ Wat optimale begeleiding van jongeren inhoudt – en wat er mis kan gaan
✅ Wat het epigenetisch principe van Erik Erikson is
✅ Hoe grensoverschrijdend gedrag van invloed is op de verschillende levensfasen
✅ Hoe jouw identiteitsontwikkeling is verlopen en hoe dit jou heeft gevormd
✅ Wat jij kan doen om (bij te dragen aan) een veilige omgeving voor ontwikkelende jeugd

Deze training wordt gegeven door Peter Fijbes  adviseur en trainer op het gebied van gezonde samenwerking en cultuur en auteur van het boek Angstcultuur: krijg grip op angst in organisaties. Daarnaast is hij geschoold als docent en heeft jarenlange ervaring als jeugdleider.

Schrijf je nu in!

Na inschrijving ben je verzekerd van jouw plekje in de training!

Op deze training zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Deze training is gericht op:

  • Vertrouwenspersonen – geaccrediteerd bij de LVV
  • Vertrouwenscontactpersonen in de sport
  • Jeugdleider en/of jeugdbegeleiders
  • Professionele trainers/coaches/docent in sport, cultuur e.d.

De training is gericht op de identiteitsontwikkeling van jeugd en jongeren van +-12 t/m 22 jaar en richt zich met name op de (pre)adolescentie. Deze training is daarom bij uitstek geschikt voor deelnemers die te maken hebben met jeugd binnen die leeftijdscategorie.

Elk mens heeft een eigen ontwikkeling doorgemaakt. Deze training is bij uitstek een gelegenheid om tot begrip van de stof te komen door veel te oefenen en te reflecteren. Tijdens deze training ga je veel zelf aan de slag met de stof.

Inhoud van de training

Inhoud in het kort

Deze training geeft je de handvatten om identiteitsontwikkeling te begrijpen. Deze thema’s worden behandeld:

  • De ontwikkelingsfasen van 12 t/m 22 jarigen
  • De invloed van (sub)optimale begeleiding
  • Kennis toepassen op jouw rol

Handvatten & concrete tips

In de training wordt een theoretische basis gelegd en werkt vervolgens toe naar concrete handvatten voor de dagelijkse praktijk. Je gaat veel zelf aan de slag met het toepassen van de informatie op jouw situatie. Ook word je uitgedaagd om te reflecteren op de ontwikkeling van je eigen karakter en identiteit en wat jou heeft gevormd.

Persoonlijke inbreng

Naast de theorie is er tijdens de training voldoende ruimte voor persoonlijke inbreng, praktijkvoorbeelden en casuïstiek.

Bovendien is de trainer ook aanwezig om observaties en actiepunten 1- op- 1 te bespreken.

Trainer: Peter Fijbes

Deze bijscholing wordt verzorgd door Peter Fijbes. Naast trainingen voor managers, vertrouwenspersonen en HR-personeel werkt hij als organisatieadviseur en teamconsultant voor bedrijven, overheid en politieke partijen.

Peter richt zich op het ondersteunen van organisaties en teams in hun samenwerking en probeert een bijdrage te leveren aan een effectief werkklimaat waarin voor angst en wantrouwen geen plaats is. Kenmerkend is zijn persoonlijke, betrokken en interactieve trainingsstijl. In mei 2017 verscheen van zijn hand het boek “Angstcultuur, krijg grip op angst in organisaties”, dat de top 15 op managementboek.nl behaalde.

Peter Fijbes is opgeleid als tweedegraads docent (VO) en heeft daarnaast ruim 10 jaar als vrijwillig (bege)leider bij verschillende scoutinggroepen gefungeerd (leeftijdsgroepen van 5 t/m 17 jaar). Hij is daarmee zowel door opleiding als ervaring onderlegd in identiteitsontwikkeling. Daarnaast gaf hij training aan nieuwe leidinggevenden bij scouting, o.a. over dit onderwerp.

Boek: Angst cultuur - Peter Fijbes
kisspng-customer-review-icon-voice-bubble-5a7640932130b3.310963581517699219136

“Peter is een gedreven trainer met aandacht voor de deelnemers. Hij sluit aan bij de groep. Zijn flexibele houding zorgt voor een mooie lesopbouw.”

Marjan Roling – Opleidingscoördinator

Opbouw van de dag

In deze training maak je kennis met identiteitsontwikkeling bij jeugd van +-12 t/m 22 jaar, de levensloop, professionele begeleiding en de invloed van grensoverschrijdend gedrag. Het volledige programma ziet er als volgt uit:

Ochtend

Introductie en persoonlijke leervragen – de deelnemers leren elkaar en de trainer kennen en kunnen gelijk aangeven welke (brandende) vragen zij over vertrouwensdynamiek hebben. De trainer houdt vervolgens tijdens de rest van de dag de persoonlijke leervragen in het oog en probeert deze allemaal te beantwoorden.

Identiteitsontwikkeling: het kantelpunt bij 13 jaar– door middel van de kenmerken van het 13-jarige kind ga je aan de slag met de verschillende leeftijdsfasen in de ontwikkeling van jeugd en waar hierin de grote verschillen en ‘sprongen’ zitten.

Leeftijdsfasen: de adolescentie – de trainer neemt je mee in de basistheorie over leeftijdsfasen en de ontwikkeling van jeugd binnen de (pre)-adolecentie tot volwassenheid.

Professionele begeleiding – je leert wat professionele begeleiding is en hoe deze positief kan bijdragen aan de identiteitsontwikkeling van jeugd. Hierbij komen de verschillende factoren die een positieve (óf negatieve) invloed kunnen hebben aan bod en reflecteer je op je eigen rol en levensloop.

Middag

Levensloop en het epigenetich principe van Erik Erikson – door middel van brieven van jeugd, ingestuurd in de VPRO-gids maak je kennis met de kenmerken van de levensloop van kinderen en jeugd. Vervolgens bouw je verder door kennis te nemen van het werk van ontwikkelingspsycholoog Erik Erikson. Zijn epigenetisch principe is zeer inzichtelijk in de invloed van grensoverschrijdend gedrag en professionele begeleiding. Tot slot maak je in dit deel kennis met wat ‘het puberbrein’ wordt genoemd en leer je dat een superbekende pophit uit begin deze eeuw hier prachtig inzicht in geeft.

“Grande Mission” – interactief groepswerk – het grootste gedeelte van de middag staat in het teken van het toepassen van geleerde kennis op praktijkcasuïstiek en praktijkvoorbeelden. In groepen ga je aan de slag met de levensfasen, de invloed van grensoverschrijdend gedrag en op welke wijze je bij kan dragen aan een optimale situatie voor zich ontwikkelende jeugd. Zo ontstaat een gezamenlijk product en overzicht.

Wil je de informatie als PDF ontvangen?

Op je gemak alle informatie teruglezen? Vraag dan hieronder een PDF aan met informatie over de training. Dan ontvang je een e-mail met een pdf brochure waar alle informatie onder elkaar staat voor je.

Heb je hier nog vragen over? Neem gerust contact met ons op via secretariaat[@]fijbes.nl.

Schrijf je nu in!

Op deze training zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Informatie training: Identiteitsontwikkeling en de invloed van grensoverschrijdend gedrag

Trainingsdata

  • Incompany (datum op uw aanvraag)

Duur: 1 trainingsdag van 09:30 (inloop vanaf 09:15 uur) tot 17:00 uur
Groepsgrootte: 6 tot 15 deelnemers
Aantal accreditatieuren BNS (VP): 9 uren