Voor deelnemers aan een training is het nog best een uitdaging om hun aandacht de hele tijd vast te houden. Het regelmatig inlassen van pauzes of door het aanbrengen van afwisseling in de training kan voorkomen worden dat de aandacht dusdanig verslapt dat het leerproces hierdoor ernstig wordt gehinderd.
De grafieken hierboven zijn gebaseerd op het onderzoek van Bligh, genaamd what’s the use of lectures, en is een bekend onderzoek naar de effectiviteit van hoorcolleges en non-interactieve vormen van lesgeven.
Hoge effectiviteit behouden
Om een hoge effectiviteit te behouden kun je als trainer deze elementen verwerken:
- Regelmatig pauzeren
- Afwisseling in leeractiviteiten
- Gebruik van activerende werkvormen
- ‘Spannende momenten’ inbouwen zoals een quiz of een discussie
Let op!
Ook het gebruik van verschillende werkvormen kan een groep vermoeien. Let er voornamelijk bij teamtrainingen op dat ook het zelfstandig werken, of discussiëren over gevoelige onderwerpen de groep veel energie kan kosten, in plaats van juist nieuwe energie te geven.