10 januari 2018

Bespreek het onbespreekbare!

Incompany training

Iedereen kent ze wel: indiscussables, die onderwerpen die wel spelen, maar waar niet over gepraat wordt. Of het nou gaat om kleine irritaties of om grote kwesties, de dynamiek is vergelijkbaar: omdat mensen zich niet uitspreken blijft het onderwerp dus ook onbesproken. Signalen komen niet door en kunnen problemen niet opgelost worden. Onze training bespreek het onbespreekbare helpt organisaties om een open dialoog te voeren.

“We hadden niet gedacht dat onze mensen zó bereid waren naar elkaar te luisteren en serieus te nemen. Ongelofelijk hoe snel geklaag en gemor verdwijnt en een productieve dialoog ontstaat”.

Voor wie? Teams, afdelingen, HR, vertrouwenswerk, kleine bedrijven, besturen
Duur 1 dagdeel;  4 traininguren
Trainingsdata Incompany training; in overleg met opdrachtgever
Locatie Op de locatie van uw wens
Groepsgrootte  8 tot 25 deelnemers*
Vergoeding € 1.895,-  kleine groepen; € 2.485,- groepen vanaf 13 deelnemers

*Voor grotere bijeenkomsten hebben wij ook aanbod, vraag ons vrijblijvend naar de mogelijkheden

Opzet van de training

De training heeft een zeer interactief karakter. Deze training is een praktische training, zonder communicatiemodellen of ingewikkelde theoretische kaders. In het eerste halfuur legt de trainer uit waarom mensen zich wél of juist niet uitspreken. Deze onderwerpen komen aan bod:

  • De stilteparadox;
  • Waarom mensen hun mond houden;
  • De moed om je uit te spreken;
  • Karakterverschillen;
  • De invloed van stijl en communicatiewijze;

Daarna gaat de groep zo snel mogelijk over tot datgene doen wat de titel is van deze training: het onbespreekbare bespreekbaar maken. Met een zorgvuldig uitwerkte werkvorm komen eerst de kleine onderwerpen op tafel. Als er vertrouwen en een constructieve houding is ontstaan, komen steeds wezenlijkere onderwerpen ter sprake. 

Het effect van de training
Organisaties die deze training hebben gevolgd merken direct in de training zelf al de effecten van openheid en het hebben van een échte dialoog. Dit zijn voorbeelden van effecten op korte en lange termijn, die we terug hebben gehoord van onze opdrachtgevers:

  • Opluchting en tevredenheid: eindelijk echt het gevoel dat we serieus worden genomen;
  • Van pappen en nathouden naar verantwoordelijkheid nemen voor je zaken;
  • Van om de hete brij heen draaien naar constructief benoemen;
  • Minder ‘gezeur’: in plaats van te zeuren nemen mensen zelf initatief de situatie te verbeteren
  • Meer sociale veiligheid: mensen hebben het gevoel dat ze zich mógen uiten en serieus genomen worden
  • Rust en ontspanning: spannende en stressvolle onderwerpen zijn minder spannend geworden
  • Concreet product: het is nu duidelijk waar verbeterpunten liggen, zonder rancune en in openheid

Mocht u het op prijs stellen dat de training langer duurt, om meer effect te bereiken; of graag meerdere sessies wil houden om zeker te zijn dat het permanent beklijft? Wij gaan hier graag met u over in gesprek!

Voorgesprek opdrachtgever/ leidinggevenden/ directie

Onze standaardprocedure voor deze training is een telefonisch of persoonlijk voorgesprek met u als opdrachtgever, leidinggevende, directielid of bijvoorbeeld bestuurder. In dit gesprek lichten we onze werkwijze uitgebreid toe en heeft u alle ruimte om vragen te stellen en een indruk te krijgen van de stijl waarop wij opereren.

“Er ontstond al snel een ontspannen, constructieve en positieve sfeer. Tot onze verbazing. We hadden ons voorbereid op een zware sessie met veel emotie”. 

Boeking / meer informatie

Hebt u vragen naar aanleiding van ons aanbod, of wilt u al een aanvraag doen? Dat kan door middel van het onderstaande formulier. Voor meer informatie kunt u ook telefonisch contact opnemen met de trainer: Peter Fijbes, op 06-498 668 95.